gorovja / KaravankeGradišče nad Sotesko (Soteska) / Potoki - Gradišče nad Sotesko (Soteska)

Potoki - Gradišče nad Sotesko (Soteska) (Blažunova kašča na Potokih)

Izhodišče: Potoki (585 m)
Cilj: Gradišče nad Sotesko (Soteska) (724 m)
Ime poti: Blažunova kašča na Potokih
Zemljevid: Karavanke
Avtor: Daphne

Z avtoceste Ljubljana - Jesenice se usmerimo na izvoz Lesce/ Bled in se zapeljemo desno proti Jesenicam. Peljemo se mimo Vrbe proti Žirovnici. Po 3 km nadaljnje vožnje pripeljemo v bližino naslednjega naselja Potoki, kamor nas usmerja tabla ob cesti. Zavijemo levo in parkiramo na primernem mestu v bližini krajevne table pri železnici ali že prej zapeljemo pod železniški podvoz, kjer zavijemo levo navzgor po cesti do prvega izogibališča lahko tudi naprej do naslednjega ali pa parkiramo pri čebelnjaku. Od tam se usmerimo po cesti navzgor cesta se nato spusti navzdol po vasici. Ko pridemo v središče vasi zavijemo po slabši cesti navzgor proti rumeni hiši- Balžunova domačija, kjer je pot na hrib Soteska. Po slabši in neoznačeni poti nadaljujemo dokler na levi strani ne zagledamo Blažunove kašče spustimo se po poti navzdol. Nedaleč stran od kašče pa se nahaja pogoreli mlin, ki nezadržno propada iz dneva v dan.

Kašča se nahaja v majhni vasici Potoki zadnji vasici v občini Jesenice. Na portalu vrat je letnica 1537, ki pa zaradi dotrajanosti same stavbe ni več dobro vidna. Spada med 100 najlepših kmečkih stavb na slovenskem. Je zgled kako je malo bolj spreten kamnosek ob pomoči slikarja skušal doseči tisto, kar je mojster kamnosek dosegel v Martuljku (na Robičevi kašči) s kamnoseškimi podrobnostmi. Vidni so dvojni preprosti portali polkrožne oblike, ki imajo po poznogotski šegi posnete robove, s posnetimi robovi so oblikovana tudi zamrežena okenca na stranskih pročeljih. Slikar je stavbo pobelil in opremil s preprosto geometrijsko slikarijo na vogalih (šivani robovi) in z ornamentalnim geometrijskim pasom nad portalom pod zatrepom. Šivani robovi so naslikani v opečno rdeči barvi, za borduro pa je mojster uporabil še modro in oker. Tako je na duhovit način uporabil motiv, ki je bil v tistem času znan in priljubljen tudi v vseh višjih socialnih okoljih- pri meščanih, pri gosposki in v cerkveni arhitekturi. Delo pa je kronal z (žal) nečitljivim podpisom in malce vegastim naslikanim >>kamnoseškim<< znamenjem in letnico: 1537.
Letnica priča, da so v tem času tudi kmetje kar hitro sledili sočasni likovni >>modi<< in da niso hoteli zaostajati za bogatejšimi in predvsem veljavnejšimi sloji (recimo) v mestih. Kmečki naročnik si je zato privoščil tako kamnoseka kot slikarja. Portala in okna je morda kupil v eni od delavnic, kjer so jih delali tudi na zalogo. Kar pa zadeva slikarijo, si je lahko privoščil malce bolj skromnega mojstra, ki je svojo obrt odlično obvladal (ornamentiko je speljal v pravi fresko tehniki), ni bil pa pretirano vešč v slikanju figur ali bolj zapletenega poznogotskega okrasja. Po drugi strani pa si premožnejši kmet ni mogel kaj, da ne bi svoje veljave in premožnosti na neki način poudaril. Zato se zahtevam časa ni uprl in je tvegal.
Kašča je stala in stoji še danes na vrhu sadovnjaka precej daleč od lokalne ceste Jesenice- Žirovnica. Močne barve na kašči pa je opaziti že daleč- to pa pomeni, da je slikarija zelo funkcionalna in da je natanko prilagojena svojim namenom. Neznani oblikovalci iz 16.stoletja so nehote zadeli tisto, kar današnji teoretiki ekonomske propagande razglašajo za najbolj svežo novost.

Viri: Sto najlepših kmečkih hiš na Slovenskem/ Ivan Sedej; V Ljubljani : Prešernova družba, 1989 (Ljubljana : Delo)

Priporočamo: podobni izleti, izleti z istim ciljem
Potoki - gradisce_nad_sotesko_soteska1
Potoki - gradisce_nad_sotesko_soteska7
Potoki - gradisce_nad_sotesko_soteska8
Potoki - gradisce_nad_sotesko_soteska9
Diskusija o izletu Potoki - Gradišče nad Sotesko (Soteska) (Blažunova kašča na Potokih)