gorovja / DolomitiMonte Pelmo / Passo Staulanza - Monte Pelmo

Passo Staulanza - Monte Pelmo

Izhodišče: Passo Staulanza (1766 m)
Cilj: Monte Pelmo (3168 m)
Zahtevnost: zelo zahtevna neoznačena steza
Zemljevid: Tabacco 15 1:25.000
Priporočena oprema (poletje): čelada
Priporočena oprema (zima): čelada, cepin, dereze

Čez MP Rateče se zapeljemo do Trbiža / Tarvisio, kjer se usmerimo na avtocesto v smeri Vidma / Udine. Avtocesto zapustimo na izvozu za Tolmezzo in cesti sledimo do omenjenega kraja. Iz Tolmezza nadaljujemo v smeri naselja Ampezzo in gorskega prelaza Passo della Mauria. Cesta se nato začne spuščati in nas pripelje v dolino Cadore, kjer nadaljujemo levo proti Cortini d'Ampezzo. V nadaljevanju sledimo oznakam za kraj Cortina d'Ampezzo do kraja Venas di Cadore. Malo pred koncem omenjenega kraja pa zavijemo levo proti kraju Forno di Zoldo. Cesta nas nato preko prelaza Cibiana pripelje v dolino Val di Zoldo, kjer nadaljujemo desno proti prelazu Staulanza. Vzpenjajoči se cesti nato sledimo vse do prelaza Staulanza.

Na prelazu Passo Staulanza se usmerimo proti jugovzhodu za oznakami »Rif. Venezia, Orme di Dinosauro«. Po kratkem vzponu skozi gozd pridemo do razpotja, kjer nadaljujemo desno, levo pa vodi pot, ki poteka po severni strani Monte Pelma proti škrbini Forada.
Pot v nadaljevanju še naprej poteka skozi gozd in preči pobočja na zahodni strani Monte Pelma. Pot se tu rahlo vzpenja in spušča, občasno pa poteka tudi po močvirnatem terenu in je pogosto precej blatna. Z desne se nam nato priključi pot od kampa Pala Favera, mi pa še naprej prečimo pobočja proti jugovzhodu. V nadaljevanju pot poteka večinoma skozi ruševje in nas pripelje do označenega razpotja.
Levo navzgor vodi pot pod ostenja vrha Pelmetto, kjer so na večjem balvanu vidne sledi dinozavrov, mi pa še naprej nadaljujemo naravnost za oznakami Rifugio Venezia. Z desne se nam priključi še druga pot od Pala Favera, nato pa naša pot počasi zavije v levo in nas pripelje na južna pobočja pod vrhom Monte Pelmo. V zadnjem delu proti koči nas pot pripelje na travnata pobočja in kmalu bomo pred seboj zagledali kočo. Malo pred kočo je razpotje, kjer se desno odcepi pot na Monte Pena. Od razpotja sledi le še kratek vzpon do koče.
Pri koči nadaljujemo levo po markirani poti za oznakami »Monte Pelmo, Via Normale«. Sprva se kratek čas še vzpenjamo skozi ruševje, nato pa sledi vzpon po melišču, ki nas pripelje pod vzhodna ostenja vrha Spalla Est.
Tu označena pot zavije desno, mi pa se usmerimo levo proti Ballovi polici. Vstop v steno je označen z napisom »Attacco«. Pot od tu naprej postane zelo zahtevna in je primerna samo za izkušene gornike. Manj izkušeni bodo nujno potrebovali dodatno varovanje z vrvjo. Pot v nadaljevanju tudi ni več označena z uradnimi markacijami. Kljub temu orientacija ni pretirano težavna saj je pot označena s številnimi možici. Po kratkem lažjem plezanju pridemo do že omenjene Ballove police. Polica je razmeroma dolga in za prečenje bomo potrebovali približno eno uro. Polica je večino časa zelo izpostavljena, tako da je pri celotnem prečenju potrebna zbranost. Na polici je tudi nekaj kratkih težavnejših mest kjer je potrebno tudi malo poplezati. Najtežji del se nahaja v zadnjem delu police kjer moramo prečiti zelo ozek prehod imenovan Passo del Gatto (mačji prehod). Običajno je čez ta del napeljana vrv, ki nam nekoliko olajša prečenje.
Polica se nato kmalu konča in nas pripelje v krnico med vrhovoma Spalla Sud in Spalla Est. Na koncu police nadaljujemo kar ostro desno in po krajšem vzponu pridemo na melišča. V nadaljevanju se nato kar nekaj časa vzpenjamo po melišču, ves čas pa nas spremljajo čudoviti razgledi na ostenja že omenjenih Spalla Sud in Spalla Est. Višje postane pot bolj strma in se vzpenja po skalnatem pobočju preko nekaj polic. Tu je na nekaj mestih potrebno nekaj res lahkega plezanja. Takšna pot nas nato pripelje na položnejša pobočja s katerih se nam odpre pogled proti vrhu Monte Pelmo. Tu pot zavije levo proti zahodu in se nato vzpenja proti grebenu med vrhovoma Spalla Sud in Monte Pelmo. Na tem delu je na poti lahko tudi nekaj snežišč, ki pa so razmeroma položna in ne povzročajo težav. V še ne tako daljni preteklosti pa je bil tukaj tudi ledenik.
Ko dosežemo greben, ki je na zahodno stran prepaden se nam odpre razgled na Monte Civetto ter na bližnji Pelmetto. Nadaljujemo desno po grebenu in pot ponovno postane za odtenek zahtevnejša. Na nekaj mestih je potrebno nekaj lahkega plezanja, občasno pa je greben tudi nekoliko izpostavljen. V zadnjem delu greben zavije v desno in sledi le še kratek vzpon do zelo razglednega vrha.

Ob poti: Passo di Rutorto (1931m), Rifugio Venezia (1946m)
Priporočamo: panorama, podobni izleti, izleti z istim izhodiščem,
Passo Staulanza - monte_pelmo1
Passo Staulanza - monte_pelmo138
Passo Staulanza - monte_pelmo139
Passo Staulanza - monte_pelmo140
Diskusija o izletu Passo Staulanza - Monte Pelmo ()