Gorovja / Karnijske Alpe / Creta Grauzaria / Dolina Avpe / Val Aupa - Creta Grauzaria (via normale)

Dolina Avpe / Val Aupa - Creta Grauzaria (via normale)

Izhodišče: Dolina Avpe / Val Aupa (720 m)
Ime poti: via normale
Zahtevnost: zelo zahtevna označena pot
Zemljevid:
Dostop za avtom po gorenjski avtocesti, na izvoz Jesenice zahod, mimo Kranjske gore v Italijo, skozi Trbiž do kraja Tablja, po it. Pontebba.

V Tablji se pelje skozi center (po cesti Via Macroni) in čez most potoka Pontebbana. Takoj za mostom se zavije DESNO (na Via Zardini) in takoj za podhodom pod železniško progo LEVO. Nato se sledi cesti in se drži LEVO oz. naravnost ter se kmalu opazi oznake za Val Aupa in oznako za konec mesta Pontebba.

Od te oznake se nato po cesti pelje še 14,4 km po asfaltirani cesti (mimo kraja Studena Alta, prelaza Cereschiatis, mimo oznak za kraj Saps in nato kmalu za Bevorchians).

Nato se dve cesti v razmaku nekaj metrov odcepita desno. Potrebno je slediti drugi cesti, ki se desno odcepi ZA mostom (fotografija tega mesta je priložena k opisu). Oznake so vidne šele, ko se zavije desno na cesto in tu se že na začetku ceste opazi tablo za Rif. Grauzaria, sentiero n. 437 (tabla v poudarjeni rjavi barvi). Cesti se sledi nekaj ovinkov višje skozi borov gozd, kjer se parkira na ustreznem mestu.

Možnost 2: V kraju Možac (it. Moggio Udinese) v Italiji se zavije za dolino Avpe (it. Val Aupa) in sledi cesti mimo vasi Dordolla, za katero se čez približno kilometer dve cesti odcepita levo v pobočje (med njima je most; gl. slike). Prvi cesti se sledi nekaj ovinkov višje skozi borov gozd, kjer se parkira na ustreznem mestu.
Vzpon se prične na zgornjem delu parkirišča, ki ga zaključi strm ovinek v desno. Tu se nekaj korakov še povzpnemo po asfaltirani cesti, nato pa po oznakah zavijemo levo na pešpot. Pešpot se kmalu razcepi, poti pa v naslednjih minutah sledimo dvakrat desno do širšega kolovoza, ki mu sledimo navzgor. Kmalu se desno odcepi naša pot 437, pozoren pohodnik pa bo tu na kamnu opazil tudi številko 1. Sledimo poti 437, kmalu je novo razpotje, kjer se levo odcepi pot proti vasi Grauzaria (paese Grauzaria) in mostu Dordolla (ponte Dordolla). Mi tu še vedno nadaljujemo desno in se vzpenjamo po poti, ki brez večjih ovinkov ali serpentin poteka proti zahodu. Borov gozd kmalu v celoti zamenja bukov gozd. V nadaljevanju prečimo studenec, ampak ker ta teče po blatnih tleh, tu ni mogoče natočiti vode. Vzpon po poti skozi gozd nas pripelje do razpotja, kjer nadaljujemo desno (levo je spet pot do vasi Dordolla in Grauzaria) in mimo nad opuščeno planino Flop (it.: Malga Flop).

Panoramske table ob poti, po fotografijah iz 1941, prikazujejo nekdanje življenje na tej planini, na kateri so zdaj le še ruševinasti ostanki zidov nekdanjih stanov, pašnike pa počasi krči in zarašča gozd.

Za planino sprva pot še poteka po gozdu, nato pa se pri slabše vidnih oznakah za kočo, do katere je še 30 minut, svet odpre. Pohodniku se tu pokaže mogočna stena in glava gore Cima della Sfinge (1847m) in desno proti zahodu še Cima dai Gjai (1916m). Med tema dvema gorama poteka strma a označena pot do sedla Portonat. Levo se že takoj ob gozdni meji odcepi pot za bivak Feruglio, mi pa nadaljujemo po lahki poti proti zahodu. Do koče se prečka še več hudourniških strug. V zadnjem klancu kakšnih 30 do 50 metrov pod kočo in ob zadnji izmed hudourniških strug se levo odcepi pot za sedlo Portonat (1860m). Koča Rifugio Grauzaria je odprta v poletnem času, v njej je mogoče prespati. Ob koči je tudi pitna voda.

Pot z oznako 444 za sedlo Portonat se začne ob hudourniški strugi pod kočo. Pot se v začetnem delu izgublja, zato je potrebno pazljivo slediti markacijam in se strmo vzpenjati ter ne zaiti preveč proti vzhodu. Pot je ves čas strma, sprva poteka med ruševjem, kasneje je na enem kratkem, malo izpostavljenem in krušljivem predelu v pomoč nekaj metrov vrvi. Svet z višino postaja vedno bolj podrt, občasno je potrebno malo poplezavanja (do težavnosti delno zahtevno). V zadnjem delu je v ožji grapi meliščnat svet, kjer je tudi odcep poti za Cima dai Gjai (sentiero Alpinistico Piero Nobile). Mi sledimo melišču, ki pripelje do predvrha, od koder se pot rahlo spusti, nato pa se povzpne do sedla Portonat na 1860 metrov. Od koče do sem smo potrebovali 2 uri hoje (meliščnat svet).

Od sedla na Creto Grauzario ni varoval, prehode oz. smer kažejo rdeče oznake. Tehnično najzahtevnejši del je takoj na začetku (težavnost UIAA II). V prvih 30-50 metrih sta na voljo dva štanta za morebitno varovanje pri spustu. V nadaljevanju je svet krušljiv, mestoma izpostavljen, a tehnično ne presega več UIAA I. Občasno je svet vendarle tudi dokaj položen in na teh mestih smer zamenja lepo vidna pot. V zadnjem zavoju proti vrhu nas preseneti manjši križ, nato kip Marije, tik pod vrhom vpisna skrinjica in nato na ozkem vrhu še en manjši križ. Žig je v koči Rifugio Grauzaria. Od sedla do vrha smo potrebovali od 40 do 60 minut.

Časovnica do: Rifugio Grauzaria (1h 20min); Portonat (3h 20); Creta Grauzaria (4h 20 min).

Opis in fotografije so iz junija 2019.
zemljevid poti - Creta Grauzaria
Ob poti: Malga Flop (980m), Rifugio Grauzaria (1250m), Portonat (1860m)
Priporočamo: izleti z istega izhodišča, podobni izleti
Dolina Avpe / Val Aupa - Creta Grauzaria1
Dolina Avpe / Val Aupa - Creta Grauzaria150
Dolina Avpe / Val Aupa - Creta Grauzaria151
Dolina Avpe / Val Aupa - Creta Grauzaria152
Diskusija o izletu Dolina Avpe / Val Aupa - Creta Grauzaria (via normale)
mirank17. 11. 2020
Tam mi je znan bivak Dionisio Feruglio, kje pa je ta bivak Feruci mi ni jasno??
Pi_is_exactly_317. 11. 2020
Pozdravljen mirank, hvala za komentar, mislim, da sem dešifriral sporočeno, pri opisu gore je ta čudna navedba, a ne? Bom preveril.
Pi_is_exactly_318. 11. 2020
Tadej, prosil bi za pomoč. Izbriše se stavek pri opisu gore (stavek: "Po Ferrucciju je poimenovan tudi bivak pod goro."). Ne spomnim se, od kje se mi je to zapisalo (opis je iz lanskega poletja). Hvala!
Tadej18. 11. 2020
Hvala za obvestilo. Sem zbrisal stavek.
darinka424. 09. 2022 09:41:24
Ne bom pozabila te ture. Šli smo po daljši poti. Vse naokoli. Mimo rdečega polkrožnega bivaka. Lepa a dolga.